Szkoła, która uczy myśleć
Nie tylko przekazujemy wiedzę, ale uczymy łączyć fakty i doświadczenia oraz samodzielnie wyciągać wnioski. Wymaga to pracy wykraczającej poza obowiązujący program, oparty o system encyklopedyczno-restrykcyjny. Opanowaniu informacji podręcznikowych, poznawaniu formuł i wzorów powinno towarzyszyć rozumienie skąd one się wzięły, jakie istnieją powiązania między zjawiskami niekiedy pozornie od siebie odległymi, krótko mówiąc opieranie zdobywanej wiedzy o szerszą refleksję. Chcemy przygotowywać naszych uczniów do dokonywania wyborów w oparciu o własne przemyślenia i własne wartości.
Szkoła, która uczy współpracować
System oparty na cyfrowych wskaźnikach osiągnięć w nauce skłania do “wyścigu szczurów”. Szkoła Leonardo da Vinci pokazuje, o ile więcej można osiągnąć współpracą. Grupowe rozwiązywanie problemów stanowi regułę na wielu zajęciach. Mickiewiczowskie “Serca niebieskie poi wesele, kiedy je razem nić powiąże złota. Razem, młodzi przyjaciele!…” jest w naszej szkole codzienną praktyką.
Szkoła, która uczy komunikować się
Umiejętność klarownej i skutecznej komunikacji międzyludzkiej nie jest jeszcze powszechna w polskiej kulturze, przykłady można mnożyć od polityki, poprzez informacje urzędowe aż po życie rodzinne. Przekazywanie informacji w sposób rzeczowy, zrozumiały, oparty na faktach, nie zniekształcony emocjami to niezwykle ważne narzędzie współżycia społecznego. Naszych uczniów uczymy słuchać i przekazywać informacje. Uczymy rozumieć i być rozumianymi. Uczymy dyskusji i polemiki poszukującej zrozumienia i porozumienia. Przygotowujemy ludzi komunikatywnych, których nasze społeczeństwo tak bardzo potrzebuje.
Szkoła, która uczy asertywności
Szkoła, która uczy się uczyć
Jest pewna porcja wiadomości, którą trzeba sobie przyswoić w szkole, choć tylko część jej pozostaje w pamięci. Ale prawdziwa edukacja przychodzi później, z wielu źródeł i przez wiele lat. Stąd tak ważne jest oddzielanie “ziarna od plew” w zalewie informacji, umiejętność krytycznego i twórczego rozszerzania i pogłębiania wiedzy. Ale przede wszystkim uczenie się musi dawać radość. Tego właśnie uczy nasza szkoła – szukania wiedzy i cieszenia się nią.
Od formuł matematycznych po formy artystyczne
Wysoki poziom nauk ścisłych to rzecz oczywista. Absolwenci Leonardo da Vinci z łatwością przyjmowani są do najlepszych liceów, a dawniej gimnazjów. Uważamy jednak, że nieodzowne jest także wykształcenie wrażliwości artystycznej. Wiemy, że umiejętności plastyczne, muzyczne wspierają rozwój intelektualny i emocjonalny w o wiele szerszym zakresie i zwiększają efektywność uczenia się w innych dziedzinach. Szkolny chór i kółko teatralne dają dalsze możliwości wyżycia się artystycznego.