Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Jest to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 r. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji.

 

W ramach programu Erasmus+ na przełomie czerwca i lipca 2023 roku zrealizowaliśmy mobilność nauczycieli w dwóch miejscach szkoleniowych w Europie. Ósemka naszych nauczycieli, w tym dyrekcja, odbyła szkolenia w prężnie działającej organizacji szkoleniowej Europass Teacher Academy we Florencji oraz Barcelonie.

 

Tematyka szkolenia poświęcona była problematyce podniesienia jakości życia osobistego i zawodowego poprzez praktykę technik medytacji, mindfulness oraz jogi. W trakcie 6-dniowego szkolenia poza podbudową teoretyczną, opisującą zasadność stosowania praktyk medytacyjnych, nauczyciele mieli okazję uczestniczyć w różnego rodzaju zajęciach praktycznych, aby w ten sposób przećwiczyć konkretne sposoby i techniki medytacji i jogi do wykorzystania w pracy z uczniami.

 

Pod okiem wspaniałych fachowców uczestnicy obu grup poszerzali wiedzę i ćwiczyli umiejętności koncentracji, wyciszenia i lepszego kontaktu z samym sobą, co w efekcie długofalowym poprawia i pogłębia relacje z innymi na każdej płaszczyźnie funkcjonowania.

 

Codzienna praktyka proponowanych technik przyczynia się do podniesienia ogólnego dobrostanu psychicznego oraz pozwala czerpać więcej zadowolenia i satysfakcji ze swoich działań, co bezpośrednio przeciwdziała chociażby wypaleniu zawodowemu i wzmacnia autentyczne, pozytywne relacje ze swoimi uczniami. Otwarte i głębokie rozmowy z bardzo zaangażowanymi w wspieranie rozwoju osobistego prowadzącymi oraz uczestnikami bardzo pomogły nauczycielom w spojrzeniu na wiele aspektów życia nieco inaczej lub szerzej.

 

Zajęcia szkoleniowe nie były jedynymi aktywnościami, których nasi nauczyciele byli uczestnikami. W trakcie pobytu we Florencji i Barcelonie obie grupy z równym zaangażowaniem czerpali z bogactwa kultury, historii i tradycji obu tych wspaniałych miast i regionów Włoch i Hiszpanii. Poprzez uczestnictwo w wycieczkach, odwiedzanie muzeów i obcowaniu ze sztuką i architekturą, tych niepowtarzalnych miast europejskich poszerzali oni swoje kompetencje kulturalne. O dobrodziejstwach kulinarnych kuchni włoskiej i hiszpańskiej można byłoby pisać długo.

 

Niemożliwym byłoby również pominięcie rozwoju kompetencji komunikacyjnych i językowych w kilku językach europejskich. Głównym językiem komunikacji w trakcie szkoleń był oczywiście język angielski, natomiast spotkania z nauczycielami z różnych krajów europejskich oraz komunikacja na miejscu dała możliwość wymiany w języku włoskim, hiszpańskim, niemieckim czy chorwackim.

 

Blokady zniknęły. Wspólna wymiana doświadczeń nauczycieli z różnych krajów europejskich dała poczucie współdzielenia problematyki i wyzwań, z którymi mierzą się szkoły bez względu na kraj, w którym się znajdują.

 

Wszyscy nasi nauczyciele przyznają, że wymiana ta dała im duże poczucie przynależności zawodowej oraz wzmocniła psychicznie. Dała z jednej strony poczucie integracji z kolegami ze swojej szkoły macierzystej, z drugiej zaś otworzyła na współpracę z nauczycielami szkół europejskich.